Η λέσχη μας


   
 ........................................................................................................................................................                            

       1ο Santa Run Θεσσαλονίκης 2014


Ο νικητής και η παρέα του















...........................................................................................................................................................


                     


Στην ερώτηση «Εκπαίδευση και Εθνικισμός;»
                   η απάντηση είναι «Πολιτισμός και Παιδεία».



Μετά το πέρας της νέας εκδήλωσης (στις 19/12/2014) της «Λέσχης Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών» του ΓΕ.Λ. της Ν. Τρίγλιας, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Α Δημοτικού Σχολείου της Ν. Τρίγλιας,[1] προβληματίσθηκα για το πότε μια εκδήλωση θεωρείται επιτυχημένη. Και κατέληξα πως, κατά τη γνώμη μου, στέφεται με επιτυχία αυτή που δεν περνά απαρατήρητη, που δεν αφήνει αδιάφορο το κοινό, αλλά αντίθετα προκαλεί συζητήσεις και προβληματισμούς. Νέους προβληματισμούς.
Από αυτή την άποψη η εκδήλωση με θέμα «Η εικόνα του «άλλου» στα σχολικά εγχειρίδια των βαλκανικών λαών» και ομιλήτρια την κ. Σταυρούλα Μαυρογένη, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (πλήρες το βιογραφικό της παρατίθεται) είχε πολύ μεγάλη επιτυχία, αφού ξεπέρασε τα όρια του αρχικού μας προβληματισμού που μάς οδήγησε στην οργάνωσή της.
Ο αρχικός προβληματισμός μας προέκυψε όταν διαπιστώσαμε ότι ήταν αρκετό ένα τηλεκατευθυνόμενο αεροπλανάκι στη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού αγώνα για να προκαλέσει αναζωπύρωση του αλυτρωτισμού και του εθνικισμού στα Βαλκάνια.
Γιατί συνέβη αυτό;  Ή θα έπρεπε να αποδεχθούμε ότι έχει ισχύ το στερεότυπο ότι οι λαοί των Βαλκανίων, διαφορετικοί από τους λαούς της υπόλοιπης Ευρώπης, είναι επιρρεπείς σε εξάρσεις εθνοφυλετικού χαρακτήρα και άρα ότι τα Βαλκάνια είναι περιοχή αστάθειας και συγκρούσεων ή θα αναζητούσαμε απαντήσεις στη μελέτη της σύγχρονης Ιστορίας των λαών αυτών. Στην παιδεία, και πιο ειδικά στην εκπαίδευση των βαλκανικών λαών. Η σύγχρονη εκπαίδευσή τους δεν αποδομεί, όπως οφείλει, στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους γείτονες λαούς; Τα αναπαράγει, ενδεχομένως; Γιατί;
Η πλέον ειδική για το θέμα, κ. Μαυρογένη, προσκλήθηκε για να μάς δώσει τις απαντήσεις που αναζητούσαμε. Πράγματι, με πολύ παραστατικό τρόπο, μάς παρουσίασε σχολικά εγχειρίδια των γειτόνων μας λαών. Με αποσπάσματα από τα βιβλία Ιστορίας που διδάσκονται αυτή τη στιγμή στη Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Αλβανία και Τουρκία μάς απέδειξε ότι σ’ αυτά υπάρχουν ακόμη ψήγματα αλυτρωτισμού και εθνικισμού.
Επισήμανε ότι το εθνικό κίνημα των Ελλήνων προηγήθηκε (1821) και υπήρξε το πρότυπο για τους λαούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (και όχι Τουρκοκρατίας, γιατί ο όρος ιστορικά λανθασμένος) που αναζήτησαν πολύ μετά απ’ αυτό τις καταβολές τους και το ιστορικό τους παρελθόν, προκειμένου να ορίσουν την ταυτότητά τους, τους «άλλους» και τους αντιπάλους.
Τελικά, καθυστέρηση απέδειξε η ομιλήτρια ότι παρουσιάζει σήμερα και ο εκσυγχρονισμός των διδακτικών εγχειριδίων Ιστορίας των βορείων γειτόνων μας, καθώς συνεχίζονται σ’ αυτά φαντασιώσεις, προσδοκίες, επιδιώξεις του 19ου ή και του 20ού αιώνα. Αυτό οφείλεται, κατά την εκτίμησή της, και στη σύγχρονη οικονομική και πολιτική ζωή στις βαλκανικές χώρες. Έτσι, για παράδειγμα, εξηγείται και η συγγραφή βιβλίων με ηπιότερο τόνο, λιγότερο ακραίες διατυπώσεις κ.λ.π. στις υπό ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πάντως, στα εγχειρίδια Ιστορίας όλων των όμορων χωρών μας «στοιχειοθετείται» η εικόνα του θύματος, από άποψη συνόρων και «αδελφών» πληθυσμών (αλυτρωτισμός), για τις ίδιες και η εικόνα της ευνοημένης σε βάρος τους αντίπαλης χώρας, για την Ελλάδα.
Στο ερώτημα ποια πρέπει να είναι η στάση της χώρας μας απέναντι σ’ αυτό το γεγονός, η ομιλήτρια τόνισε ότι μόνο η καλλιέργειά μας, η παιδεία μας, η γνώση της Ιστορίας μας θα μάς επιτρέψει να διαχειριστούμε αυτή την κατάσταση, αλλά και το μέλλον μας στα Βαλκάνια. Μάλιστα, ιδιαίτερα σήμερα (με τις συνεχείς μετακινήσεις «οικονομικών μεταναστών», αλλά και μορφωμένων νέων, π.χ. με τα προγράμματα Erasmus), η συνεύρεση με τους γείτονες μάς δίνει μοναδική ευκαιρία : εάν εμείς οι ίδιοι είμαστε φορείς ενός σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, θα έχουμε τη δυνατότητα να δείξουμε μια ανωτερότητα που προσεγγίζει τον «άλλο» και δεν τον μειώνει, δεν τον υποτιμά και άρα δεν τον ωθεί σε ακραίες θέσεις.
Η εκδήλωση που παρακολούθησαν οι μαθητές της Β και Γ Λυκείου, καθηγητές του Γενικού Λυκείου και του Γυμνασίου της Ν. Τρίγλιας, ο υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Ν. Χαλκιδικής, κ. Κωνσταντινίδης, και φίλοι της «Λέσχης», σύμφωνα και με τις προσδοκίες μας,  αποτέλεσε εφαλτήριο ενός γόνιμου διαλόγου, αλλά κι ενός ευρύτερου προβληματισμού για το ρόλο της εκπαίδευσης (του μαθήματος της Ιστορίας ειδικότερα) στη διαμόρφωση των συνειδήσεων της νέας γενιάς των βαλκανικών λαών.
Προτάσεις πολλές και ενδιαφέρουσες έχουν ήδη κατατεθεί και τα μέλη της «Λέσχης» προβλέπεται να ασχοληθούν και πάλι με το θέμα αυτό, και ίσως με μια νέα συνεργασία με την κ. Μαυρογένη, εφ’ όσον και η ίδια το επιθυμεί.

                                                                                         Κατερίνα Τσέκου




[1] ελλείψει ανάλογης αίθουσας στο Γενικό Λύκειο της Ν. Τρίγλιας
   και σε συνεργασία με το Διευθυντή του Α Δημοτικού Σχολείου Ν. Τρίγλιας, κ. Ευρυπίδη Χειμωνίδη.

...........................................................................................................................................................
Σταυρούλα Μαυρογένη

  • Θέση:  Επίκουρη Καθηγήτρια
  • Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών
  • Γνωστικό αντικείμενο: Σερβική Γλώσσα και φιλολογία με έμφαση την εκπαίδευση και τον εθνικισμό
Ακαδημαϊκοί τίτλοι
  • Διδακτορικές σπουδές Βαλκανιολογίας του Τμήματος Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
  • Mεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα Ιστορίας Τέχνης και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
  • Πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής Βελιγραδίου Tμήμα Αρχαιολογίας

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
  • Η πρώην Γιουγκοσλαβία: Σύγκληση και απόκλιση
  • Οι τέχνες και τα γράμματα στο χώρο των Νότιων Σλάβων κατά το 19ο αι και στο χώρο της πρώην Γιουγκοσλαβίας κατά τον 20ο αι.
  • Ο εθνικισμός των λαών της Πρώην Γιουγκοσλαβίας μέσα από την δόμηση της εκπαίδευσης και του Πολιτισμού
  • Τέχνες και Γράμματα των χωρών της πρώην Γιουγκοσλαβίας

Διδασκόμενα Mαθήματα

  1. ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ (Προπτυχιακό)   5ο εξάμηνο
  2. ΣΕΡΒΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (19ος ΑΙΩΝΑΣ) (Προπτυχιακό)   5ο εξάμηνο
  3. ΘΕΜΑΤΑ ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΩΝ (Προπτυχιακό)   6ο εξάμηνο
  4. ΘΕΜΑΤΑ ΣΛΑΒΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, 19ος-20ος ΑΙΩΝΑΣ (Προπτυχιακό)   6ο εξάμηνο
  5. ΣΕΡΒΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (20ος ΑΙΩΝΑΣ) (Προπτυχιακό)   6ο εξάμηνο



..............................................................................................................................................


























..........................................................................................................................................................
                                            

                                                                            

                                      ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Στη σκιά ενός υποφαινόμενου εθνικιστικού πυρετού και αλυτρωτισμού στα Βαλκάνια και με την ευκαιρία της «Παγκόσμιας Ημέρας του Μετανάστη» στις 18 Δεκεμβρίου η «ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ» του Γενικού Λυκείου της Ν. Τρίγλιας - Χαλκιδικής
            Σας προσκαλεί
στην εκδήλωση που θα πραγματοποιήσει στις 19/12/2014, ημέρα Παρασκευή και ώρα 12.15 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του Α Δημοτικού Σχολείου της Ν. Τρίγλιας,[1] με θέμα:
 «Η εικόνα του «άλλου» στα σχολικά εγχειρίδια των βαλκανικών λαών»
και ομιλήτρια την κ. Σταυρούλα Μαυρογένη, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
            Η εκδήλωση προσδοκούμε να αποτελέσει εφαλτήριο ενός γόνιμου διαλόγου για το ρόλο της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση φαντασιώσεων, αντιλήψεων και πεποιθήσεων για τους γείτονες λαούς.



                                                            Η Διευθύντρια του ΓΕΛ Ν. Τρίγλιας
                                                                    Αικατερίνη Θ. Τσέκου

         




[1] ελλείψει ανάλογης αίθουσας στο Γενικό Λύκειο της Ν. Τρίγλιας
   και σε συνεργασία με το Διευθυντή του Α Δημοτικού Σχολείου Ν. Τρίγλιας, κ. Ευρυπίδη Χειμωνίδη.



................................................................................................................................................................                                        
   Η ΟΜΑΔΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
                
                              Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αικ. Θ. Τσέκου 
                  Εκπαιδεύτρια/σύμβουλος φωτογραφίας: Μ. Αρχοντοπούλου
                                             
                                          
α/α
ΕΠΙΘΕΤΟ
ΟΝΟΜΑ
ΤΑΞΗ
1.
Κλάψη
Κανέλη
Γ/2014-15
2.
Σινάνι
Μαρίζα
Γ/2014-15
3.
Νόκε
Φανή
Β/2014-15
4.
Πιστικίδου
Χριστίνα
Γ/2014-15
5.
Δεληχρήστος
Χρήστος
Γ/2014-15
6.
Μανιάτη
Αναστασία
Γ/2014-15
7.
Κλούφη
Όλγα
Γ/2014-15
8.
Πάππη
Ελένη
Γ/2014-15
9.
Νεραντζή
Μαρία
Γ/2014-15
10.
Ντούζα
Ράνια
Β/2014-15
11.
Γιανούλη
Ξανθίππη
Γ/2014-15
12.
Κακουλίδου
Αγγελική
Γ/2014-15
13.
Γιακουμάκη
Μαρία
Γ/2014-15
14.
Καμπάνη
Κατερίνα
Β/2014-15
15.
Οδυσσέα
Μαίρη
Β/2014-15
16.
Ευσταθίου
Τένια
Β/2014-15
17.
Μαστραλέξη
Χριστίνα
Β/2014-15
18.
Μιχαηλίδου
Δέσποινα
Β/2014-15

...............................................................................................................................................................          
ΜΑΥΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΠΡΑΓΑΣ

Τα μέλη της Λέσχης αλλά και φίλοι , ανταποκριθηκαν στην πρόταση της και παρακολούθησαν την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου την παράσταση του Μαύρου Θεάτρου της Πράγας στη Θεσσαλονίκη. Η παράσταση ήταν υπέροχη και  εντυπωσιακή.
Δείτε μερικές εικόνες.








....................................................................................................................................................

                     Υψηλής ποιότητας ψυχαγωγία;
   Μια ενδιαφέρουσα πρόταση 

Η «Λέσχη Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών» του ΓΕ.Λ. της Ν. Τρίγλιας προτείνει στα μέλη της και στους φίλους που παρακολουθούν τις δραστηριότητές της την Παρασκευή, 14/11/2014, στις 8.30 μ.μ. να παρακολουθήσουν στο θέατρο Αριστοτέλειον  (Θεσσαλονίκη) παράσταση Μαύρου θεάτρου της Πράγας.
Το Image Black Light Theater of Prague που βρίσκεται για λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους θιάσους του Μαύρου θεάτρου. Ιδρύθηκε το 1989 στην Τσεχία από το μουσικό Alexander Cihar και τη χορογράφο και γνωστή χορεύτρια του Κρατικού Μπαλέτου της Τσεχίας Eva Asterova. Η παράστασή τους επιτρέπει τη φαντασία και τα όνειρα να κυριαρχήσουν, οδηγώντας μας σε ένα μαγικό ταξίδι. Ποιητικές εικόνες μας πλησιάζουν από το μυστηριώδες σκοτάδι, από το απροσδιόριστο βάθος μιας μαύρης καμπίνας.

Ας μην ξεχνάμε πως το Μαύρο θέατρο είναι ένα ιδιαίτερο μείγμα θεατρικής μαγείας, μιμικής, χορού και εικαστικών.

........................................................................................................                  

Μέλη της Λέσχης 
                   
                                       

                      Σχολικό έτος ίδρυσης 2013/14                                                             Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αικ. Θ. Τσέκου 
                                                                   
                    
                                       Μέλη:  
                                       
α/α
ΕΠΙΘΕΤΟ
ΟΝΟΜΑ
ΤΑΞΗ
1.
Αρμαανίδου
Δέσποινα
Γ/2013-14
2.
Αρχοντοπούλου
Αλεξάνδρα
Γ/2013-14
3.
Γκαζέπη
Ράνια
Γ/2013-14
4.
Γκαρπούζη
Κατερίνα
Γ/2013-14
5.
Γκορουχτσίβη
Λία
Γ/2013-14
6.
Καλαϊτζίδου
Ιωάννα
Γ/2013-14
7.
Καραγεώργου
Ελεονώρα
Γ/2013-14
8.
Κάρτας
Κυριάκος
Γ/2013-14
9.
Κατσαρός
Απόστολος
Γ/2013-14
10.
Λεμονή
Χριστίνα
Γ/2013-14
11.
Μαλλιαρά
Αναστασία
Γ/2013-14
12.
Μιχαλούδη
Βάσω
Γ/2013-14
13.
Μπαγάκη
Αναστασία
Γ/2013-14
14.
Παπαλεωνίδα
Σμαρώ
Γ/2013-14
15.
Προύσαλη
Δέσποινα
Γ/2013-14
16.
Ραχμανίδου
Φωτεινή
Γ/2013-14
17.
Σινάνι
Κλέα
Γ/2013-14
18.
Τογανίδου
Βίκυ
Γ/2013-14
19.
Βοϊκόπουλος
Σπύρος
Γ/2014-15
20.
Γερασιμίδου
Βαρβάρα
Γ/2014-15
21.
Γιακουμάκη
Μαρία
Γ/2014-15
22.
Γιανούλη
Ξανθίππη
Γ/2014-15
23.
Κακουλίδου
Αγγελική
Γ/2014-15
24.
Κάμμος
Ραφαήλ
Γ/2014-15
25.
Κλάψη
Κανέλη
Γ/2014-15
26.
Κλούφη
Όλγα
Γ/2014-15
27.
Λαζαρίδης
Αλέξης
Γ/2014-15
28.
Μανιάτη
Αναστασία
Γ/2014-15
29.
Νεραντζή
Μαρία
Γ/2014-15
30.
Νουκάρης
Δημήτρης
Γ/2014-15
31.
Πάππη
Ελένη
Γ/2014-15
32.
Φιλίππου
Χαρά
Γ/2014-15
33.
Ακασιάδου
Μαρία
Β/2014-15
34.
Αβραμίδου
Θεοδώρα
Β/2014-15
35.
Καβατζίκη
Ζωή
Β/2014-15
36.
Καμελίδου
Νάσια
Β/2014-15
37.
Κασσαβού
Ευθυμία
Β/2014-15
38.
Κατσαρού
Μαρία
Β/2014-15
39.
Νικολαϊδου
Φανή
Β/2014-15
40.
Ντούζα
Ράνια
Β/2014-15
41.
Νόκε
Φανή
Β/2014-15
42.
Παπαμέτη
Ανδριάνα
Β/2014-15
43.
Ραμολάι
Ελισσάβετ
Β/2014-15
44.
Συκόπουλος
Θεοδόσης
Β/2014-15
45.
Τζοχουνίδου
Εύη
Β/2014-15
46.
Τσιόπουλος
Σταύρος
Β/2014-15
47.
Σινάνι
Μαρίζα
Γ/2014-15
48.
Πιστικίδου
Χριστίνα
Γ/2014-15
49.
Δεληχρήστος
Χρήστος
Γ/2014-15
50.
Μαμπεντζίδης
Ηρακλής
Γ/2014-15
51.
Γιαλαγκολίδης
Παύλος
Γ/2014-15
52.
Θεοφανίδης
Φάνης
Γ/2014-15
53.
Αρμαανίδης
Ιγνάτης
 Γ/2014-15
54.
Καλλιοντζής
Θεόδωρος
Γ/2014-15
55.
Κανούλας
Κώστας
Γ/2014-15
56.
Βουλγαράκης
Γιώργος
Γ/2014-15
57.
Μουστάκα
Δέσποινα
Γ/2014-15
58.
Καμπάνη
Κατερίνα
Β/2014-15
59.
Οδυσσέα
Μαρία
Β/2014-15
60.
Ευσταθίου
Τένια
Β/2014-15
61.
Μαστραλέξη
Χριστίνα
Β/2014-15
62
63
64
65
66
Παναγιώτογλου
Μιχαηλίδου
Καϊτατζή 
Γιαννακίδου
Βαμβακά
Παναγιώτα
Δέσποινα
¨Εφη
Δέσποινα
Ρένια
Β/2014-15
Β/2014-15
Α/2014-15
Α/2014-15
Α/2014-15




                                                 
.........................................................................................
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΝΕΑΣ ΤΡΙΓΛΙΑΣ
«ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ»
Δραστηριότητες σχολ. έτους 2013/’14

Οκτώβριος 2013
Ανάγνωση βιβλίων με θέμα το Ολοκαύτωμα στις Μαρτυρίες των Ελλήνων Εβραίων :
1.     Έρικα Κούνιο-Αμαρίλιο, 50 χρόνια μετά…, Ιανός, Θεσ/νίκη, 2006.
2.     Μάρη Άλβο-Μπενβενίστε, Μνήμες της ζωής μου, Θερμαϊκός, Θεσσαλονίκη, 2012.
3.     Σπύρος Κουζινόπουλος, Υπόθεση Αλόις Μπρούνερ. Ο δήμιος των 50.000 Εβραίων της Θεσσαλονίκης, Ιανός, Θεσ/νίκη, 2005.


Δεκέμβριος 2013
·        Περιήγηση στην Ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης με την «Πολιτιστική διαδρομή» του ΟΑΣΘ.
·        Επίσκεψη σε «χριστουγεννιάτικο παζάρι» βιβλίων.

Ιανουάριος 2014
·        Ανάγνωση του βιβλίου : Christian CarionΚαλά ΧριστούγενναPerrinParis, 2005
·        Προβολή/παρακολούθηση και συζήτηση της αντίστοιχης κινηματογραφικής ταινίας.

Φεβρουάριος 2014

Διοργάνωση του παιχνιδιού «Μ’ ένα μήνυμα αγάπης κάνεις τους άλλους να χαμογελούν».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου